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Cake day: June 15th, 2023

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  • Indeed.

    I guess you could also use an oversized heat pump in theory. With a setup like this, recirculation and/or wastewater heat recuperation would also need to be looked into. Either would significantly reduce the cost of running this.

    But purely resistive heating without any form of recuperation would need impractical amounts of power.


  • Water typically comes in at around 15 degree Celsius, so it needs to be heated by around 25 degrees to feel warm.

    A regular high flow shower head flows up to 20 liters per minute (that’s 5.3 gpm in American). That’s 500 kcal/min of energy that needs to be added, which is 35 kW, or a total of almost 150A at 240V.


  • Are there schools that don’t teach calculator usage? Even 10-15 years ago German schools (at least in the states I looked at) had the option to teach math with either basic calculators, scientific calculators, or computer algebra systems in grades 9-13 (I think) with most schools picking scientific calculators even back then. I would expect that to have moved into earlier grades and more advanced devices nowadays.




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    1 year ago

    Wieso? Vom CO2(eq)-Ausstoß pro km dürfte das hinkommen. Menschen sind nicht sonderlich effiziente Motoren, Rindfleisch haut wegen dem Methanausstoß (für Klimaerwärmung wird das in CO2-Äquivalent umgerechnet) richtig rein, und ein volles Auto ist weit weniger schlimm als man denkt.

    6 Liter Benzin (also 100 km Auto, nur Benzinverbrauch) erzeugen ca. 14 kg CO2 (mehr als das Benzin wiegt, weil zum C aus dem Benzin das O2 aus der Luft kommt). Teile das auf 5 Personen auf, und du bist bei knapp 3 kg pro Person. Bei 2500 kcal auf 100 km bist du selbst bei 1g CO2eq per kcal (Veganer) sehr nah dran. Und ob da das ausgeatmete CO2 schon drin ist weiß ich nicht. Das ist auch nicht komplett vernachlässigbar.

    Flugzeug vs. Auto mit nur einer Person drin übrigens genauso: https://www.quarks.de/umwelt/klimawandel/co2-rechner-fuer-auto-flugzeug-und-co/

    Der Unterschied ist, dass du mit dem Fahrrad keine 90 Kilometer pro Tag hin- und zurück pendelst, oder mal eben 500 km in den Kurzurlaub fährst. Und mit dem Auto nicht Mal eben eine Weltreise machst.

    Was auch noch dazukommt ist die Produktion des Fahrzeugs. Die ist bei Autos auch signifikant.